Kisah-kisah Untuk Direnungkan

KISAH 3

https://web.facebook.com/machrus7.ali/posts/10203503477743192

Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hasan al-Basri melihat seorang pemuda duduk berdua-duaan dengan seorang perempuan. Di sisi mereka terletak sebotol arak. Kemudian Hasan berbisik dalam hati, “Alangkah buruk akhlak orang itu dan alangkah baiknya kalau dia seperti aku!”

Tiba-tiba Hasan melihat sebuah perahu di tepi sungai yang sedang tenggelam. Lelaki yang duduk di tepi sungai tadi segera terjun untuk menolong penumpang perahu yang hampir lemas karena karam. Enam dari tujuh penumpang itu berhasil diselamatkan.

Kemudian dia berpaling ke arah Hasan al-Basri dan berkata, “Jika engkau memang lebih mulia daripada saya, maka dengan nama Allah, selamatkan seorang lagi yang belum sempat saya tolong. Engkau diminta untuk menyelamatkan satu orang saja, sedang saya telah menyelamatkan enam orang.”

Bagaimanapun Hasan al-Basri gagal menyelamatkan yang seorang itu. Maka lelaki itu bertanya padanya. “Tuan, sebenarnya perempuan yang duduk di samping saya ini adalah ibu saya sendiri, sedangkan botol itu hanya berisi air biasa, bukan anggur atau arak.”

Hasan al-Basri tertegun lalu berkata, “Kalau begitu, sebagaimana engkau telah menyelamatkan enam orang tadi dari bahaya tenggelam ke dalam sungai, maka selamatkanlah saya dari tenggelam dalam kebanggaan dan kesombongan.”

Lelaki itu menjawab, “Mudah-mudahan Allah mengabulkan permohonan tuan.”
Semenjak itu, Hasan al-Basri semakin dan selalu merendahkan hati bahkan ia menganggap dirinya sebagai makhluk yang tidak lebih daripada orang lain.

KISAH 2

https://web.facebook.com/machrus7.ali/posts/10205365889822330

Al laits bin Sa’ad seorang pedagang madu…

Suatu hari perahunya yang membawa madu berlabuh di sebuah pelabuhan,madu tersebut dimuat didalam kendi-kendi, tiba-tiba datang seorang wanita tua membawa sebuah wadah kecil seraya berkata : aku ingin agar engkau memenuhi wadah ini dengan madu untukku…tapi Al laits menolak dan wanita tua itu lalu pergi…

Kemudian Al laits menyuruh pembantunya agar mencari tahu dimana alamat rumah wanita tua itu dan membawakannya satu kendi madu…

Sang pembantu merasa heran dan berkata :

Wahai tuan tadi wanita tua itu meminta dengan wadah kecil tapi kau tolak dan sekarang engkau malah memberinya satu kendi penuh…

Al laits menjawab : Wahai pemuda… wanita tua itu meminta menurut kadar kemampuannya dan aku memberi menurut kadar kemampuanku…

 

KISAH 1

https://web.facebook.com/machrus7.ali/posts/10205365583214665

Suatu hari dua orang lelaki berkunjung kepada Syeikh Abi Abdillah al-Tawudi. Di tempat Beliau mereka melihat dua ekor kucing sangat rukun sekali. Dua ekor kucing itu saling menempelkan kepalanya.

Lalu dua tamu Syeikh berkata, “Seperti inilah semestinya persaudaraan itu”.

Kemudian Syaikh mengambil sepotong roti lalu melemparkan pada kedua kucing tersebut. Kedua kucing itu langsung melompat, saling berebut, bahkan saling mencakar.

Syeikh lalu berkata, “Begitulah persaudaraan itu. Ia akan terus terjalin dengan baik sampai  kepentingan dunia masuk ke dalamnya menyebabkan kerusakan dan kekacauan”.